Thursday, December 3, 2015

bayaran balik yayasan negeri

ble dh pinjam org cakap pandai2 lah bayar kan. tiap2 ak mmg bayar tapi rm50 jea lah. pinjam dengan yayasan mse study dkt poli hari tu setahun rm3500 so total 2 tahun jadi rm7000 lah kan.

tapi yayasan negeri sembilan niey  service tak bpe nak bagus sebab ape. myusahkan org dengan tak bagi no acct. kan senang kalau die bg direct no n kte as peminjam boleh transfer bulan. instead of nk beratur kat pejabat pos n kne service charge rm0.50? pos online mmg ade menu tapi tade menu bank utk cimb. Cimb click pulak tade option utk bayaran ke yayasan negeri sembilan. Rumit kan? kje senang jadi sgt rumit. tu lah antara faktor org tanak bayar. tgk ptptn. sume saluran ade.

june 2015

dah bile bnyak msalah mcm niey. ak pon jadi mcm terskip lah bayar kan. nak dijadikan cerita. ade sorang pegawai dari yayasan negeri incharge utk file ak. perempuan. ikt sore mmg agk berumur. cara cakap lembut tapi penuh sindiran dan pedasssss. Bile ak ckp nak bayar habis gne acct 2 kwsp. Siap tanyea cukup ke duit awk dalam acct 2 kwsp tu nak bayar? huh panas hati. esk nyea pulak boleh call lagi tanyea nti duit tu di bayar atas nama sape? ofcoz yayasan, sbb tu kan duit ak. sengal jgk kan makcik neiy. so dengan tade guide utk proses sume, niat nak bayar gune kwsp pon tertangguh. mmg tanak berurusan dengan makcik tu dah. die call ak letak. jahat kan.

Sampai lah......bulan sept 2015

Bile pikir sampai ble nk mgelak sbb org mcm tu. So ak pon email straight ke yayasan bagi details sume ckp nak bayar through kwsp. yang ak perlukan surat yayasan (penyata baki) n surat perjanjian pinjaman. Kalau tade 2 niey mmg tak boleh proses. So setelah 1 bulan setengah lamanyea. tanpa ade sebarang reply. ak pon call la yayasan. Kali niey ak ckp dengan org lain. lelaki. niey pon lebih kurang sama kurang sopan jgk. Ble angkat jea terus ckp mcm niey, 'oo dah dpt surat merah baru terhegeh nak bayar kan'. ak pon dengan marah tengah membuak. ak tengking then ckp mcm neiy 'cik knpe kurang aja sangat yeaa. selama niey saya dah berurusan dengan pn normah. tapi die pon sama tak sopan dengan cik. saya hantar email penah tak cik baca. reply. so mcm mane sye nak proceed. then neiy saya telefon balik. tak boleh ckp baik2 ke. saya berhutang dengan cik ke yayasan sekarang niey.?'terus lah die senyap n mintak maaf. die ckp email ak tu bukan die yang bukak. nmpak tak btape tak efisiennyea yayasan negeri sembilan. 

bile dah slow talk. die janji nak siapkan surat ak utk ke kwsp 18hb november. dioerg suh datang sendri. dek sebab kekangan jarak. 27hb baru abg ak amikkan surat tu dkt yayasan. Yang paling best. pegawai perempuan yang buat hal tu boleh marah abg ak n ckp ak ney penipu. ckp nak bayar tapi tak bayar. adik awk tu kurang ajar. tak pasal2 abg ak tak bersalah tu kne marah. ape lagi die pon berangin lah. keadaan mcm kecoh jgk then die pon ckp saya bukan nak marah? mcm tu? siap tanyea tu adik kandung ke. knpe? kalau bukan ko nak kutuk ak lagi. Mmg niat nak buat complaint letter. Bukan ape, dek sebab org mcm niy lah ramai antara peminjam tanak bayar. perangai mcm kte pulak yang meminjam dari die. ptptn cool jea org lain pnjam lagi lah berpuluh ribu. 

Semalam alhamdulillah lega, semua urusan utk pegeluaran bayaran pnjaman dah settle. proses insyallah amik masa 2 minggu. Lepas dapat rebate sbb bayar habis, mmg niat nak buat complaint diteruskan demi utk menegakkan keadilan. cewah...

bukti akuan penerimaan permohonan

No comments: